Praca z 3-latkiem nie jest łatwa - to każdy terapeuta dobrze wie. Na początku pracy, zwłaszcza w trakcie studiów i tuż po nich, kiedy nie stać nas na profesjonalne, gotowe pomoce trzeba mocno wytężyć umysł, maksymalnie wykorzystać swoją pomysłowość i kreatywność.
Tak też było w moim przypadku.
Podczas mojego studiowania, kiedy pracowałam jeszcze jako wolontariuszka - czy to z dziećmi wyznaczonymi przez Profesorki, czy później - w przedszkolach, nie miałam dużych funduszy na kupowanie pomocy logopedycznych. Musiałam je więc tworzyć sama. Dzięki Mikołajowi, który był tak hojny i podarował mi laminarkę wszystkie pomoce mogłam utrwalić i wykorzystywać wielokrotnie. Od tej pory wolne wieczory spędzałam przed komputerem, z papierem kolorowym, blokami, kredkami, flamastrami i nożyczkami w ręku.
Oczywistością jest też, że jeżeli w końcu doczekamy się momentu, kiedy będziemy mogli zakupić gotowe, to przyjdzie taki czas, że i te w końcu przestaną nam służyć, bo się po prostu znudzą.
W związku z powyższym co jakiś czas będę publikowała swoje samodzielnie wykonane pomoce (oczywiście z pomocą wujka google). Mam nadzieję, że również będą inspiracją dla innych.
POMOC LOGOPEDYCZNA DO WCZESNEJ NAUKI CZYTANIA - SAMOGŁOSKI
Podczas zajęć z dziećmi zawsze wypytuję je o ulubioną postać z bajki, książki czy ulubioną zabawę. Jest to priorytet do tworzenia pomocy. Nie ma to jak przyjemny materiał, który motywuje dziecko, a potem jeszcze można zabrać go do domu!
I tak trafiłam na wielbicieli bajek disney'a, Smerfów (zwłaszcza Smerfetki), Kubusia Puchatka, kucyków Pony, Czarodziejek Winx, Aut, Samolotów czy 101 Dalmatyńczyków.
Jako że w przeważający sposób pracuję Metodą Krakowską, wszystkie pomoce zostały wykonane pod Symultaniczno-Sekwencyjną naukę czytania.
Zapoznanie dzieci z obrazem samogłosek odbywa się w trzech etapach:
- Powtarzanie - dziecko powtarza głoski odczytywane przez logopedę/rodzica,
- Rozumienie - dziecko pokazuje zapisaną samogłoskę odczytaną przez logopedę/rodzica
- Nazywanie - dziecko czyta głośno samogłoski
Dla wielbiciela Myszki Miki i przyjaciół
Zabawa: Na przyjęciu urodzinowym Miki rozdał przyjaciołom baloniki (etap powtarzania). Nagle wszystkie baloniki uciekły i pomieszały się - trzeba je oddać właścicielom (etap rozumienia). Na końcu etap nazywania - dziecko czyta głośno wskazaną, zapisaną, dopasowaną samogłoskę.
Dla wielbiciela Kubusia Puchatka
Zabawa: Kubuś Puchatek w swojej spiżarni ma dużo dzbanuszków z miodkiem. Ale co to? Ile tu pszczółek! Lecą do miodku Kubusia! (etap powtarzania, rozumienia, nazywania).
Dla wielbiciela Aut
Zabawa: Auta brały udział w wyścigu. Nagle miały wypadek i trzeba wymienić opony. Etap powtarzania, rozumienia, nazywania.
W nauce czytania wykorzystałam również samochody-zabawki. Na dwustronnej taśmie przykleiłam do każdego kartonik z samogłoską, a z klocków podczas ćwiczeń manualnych budowaliśmy garaże, które również potem były podpisane. Z doświadczenia wiem, że ta zabawa przeznaczona jest jednak dla dzieci nieco starszych, ponieważ młodszym tak bardzo się podoba, że nie chcą przestać się nimi bawić :)
Dla wielbiciela Smerfów
Zabawa: Smerfy wracają po kolacji do swoich domków, aby przygotować się do zabawy, która będzie w smerfowej wiosce. Kto pierwszy wyjdzie z domku? Etap powtarzania, rozumienia, nazywania.









Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńSuper artykuł. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń